Finansal Stresle Nasıl Başa Çıkılır?

Spread the love
Finansal Stresle Nasıl Başa Çıkılır
Finansal Stresle Nasıl Başa Çıkılır

Mali zorluklarla baş etmek herkes için çetin bir sınav olabilir ve finansal stres, yaşam kalitenizi ciddi anlamda etkileyebilir. Peki, bu stresle nasıl başa çıkabilir ve yaşamınıza daha rahat bir şekilde devam edebilirsiniz?

Finansal Stresle Nasıl Başa Çıkılır?” başlığı altında, sizin için işin sırrını çözecek ipuçları ve stratejiler sunuyoruz. Bu rehber, paranızla ilgili endişelerinizin üstesinden gelmenize ve mali durumunuzu yeniden kontrol altına almanıza yardımcı olacak. Okumaya devam edin ve finansal stresle savaşan bir süper kahraman olmaya hazırlanın!

Mali durumunuz ne olursa olsun, bu zorlu ekonomik dönemlerde stres ve kaygıyla baş etmenin, mali durumunuzu kontrol altına almanın yollarını bulabilirsiniz.

Finansal Stres Nedir?

Eğer para konusunda endişe duyuyorsanız, yalnız değilsiniz. Dünyanın dört bir yanından ve farklı hayat tarzlarından insanlar, bu zor dönemde finansal stres ve belirsizlikle mücadele etmek zorundalar.

İşten çıkma, artan borçlar, ani giderler ya da bunların birleşimi gibi çeşitli nedenlerle finansal sıkıntı yaşayabilirsiniz. Ekonomik kaygılar, modern yaşamın en yaygın stres unsurlarından biri haline gelmiştir.

Amerikan Psikoloji Derneği (APA) tarafından yapılan bir araştırmaya göre, küresel koronavirüs pandemisi ve ekonomik krizin yaşandığı dönemden önce bile Amerikalıların %72’si, en azından bir süreliğine para konusunda stres yaşadığını belirtmiştir.

Son dönemde yaşanan ekonomik sıkıntılar, artık daha fazla insanın finansal zorluklar ve mücadelelerle karşı karşıya kaldığını gösteriyor. Amerikalıların bu kadar stresli olduğunu düşünürsek, ülkemizdeki durumun ne kadar ciddi olduğunu anlamak mümkündür.

Mali zorluklar gibi diğer stres kaynakları da zihinsel ve fiziksel sağlığınıza, ilişkilerinize ve yaşam kalitenize olumsuz etkiler yapabilir. Para konusundaki endişeler uyku düzeninizi, özsaygınızı ve enerji seviyenizi etkileyebilir. Öfkeli, mahcup ya da korku dolu hissetmenize yol açabilir. Yakınlarınızla yaşadığınız gerginlik ve tartışmaları artırabilir, acı ve duygusal dalgalanmaları şiddetlendirebilir ve hatta depresyon ve kaygı riskinizi yükseltebilir.

Bu endişelerden kaçmak için alkol, uyuşturucu veya kumar gibi zararlı başa çıkma yöntemlerine başvurabilirsiniz. En kötü durumda finansal stres, intihara yönelik düşünceler ve eylemlere bile sebep olabilir. Ancak ne kadar umutsuz görünürse görünsün, her zaman yardım bulunabilir. Paranızla ilgili sorunlarınızı çözerek, finansal zorlukları aşmanın bir yolunu bulabilirsiniz.

Finansal Stresle Nasıl Başa Çıkılır
Finansal Stresle Nasıl Başa Çıkılır

Finansal stresin sağlığınız üzerindeki etkileri nelerdir?

Hayatta paradan çok daha önemli şeyler olduğunu hepimiz derinden biliyor olsak da, finansal olarak mücadele ettiğinizde, korku ve stres dünyanızı ele geçirebilir. Benlik saygınıza zarar verebilir, kusurlu hissetmenize neden olabilir ve içinizi umutsuzluk duygusuyla doldurabilir. Mali stres bunaltıcı hale geldiğinde, zihniniz, bedeniniz ve sosyal yaşamınız ağır bir bedel ödeyebilir.

Finansal stres şunlara yol açabilir:

  • Uykusuzluk veya diğer uyku güçlükleri yaşamak: Ödenmemiş faturalar veya gelir kaybı hakkında endişelenmek kadar hiçbir şey, geceleri sizi sağa sola savurup döndüremez.
  • Kilo alımı (veya kaybı): Stres iştahınızı bozabilir, endişeyle fazla yemek yemenize veya para biriktirmek için öğün atlamanıza neden olabilir.
  • Depresyon: Para sorunları içinde yaşamak, herkesi moralsiz ve umutsuz yapar. Konsantre olmakta veya karar vermekte zorlanabilirsiniz. Birleşik Krallık’taki Nottingham Üniversitesi‘nde yapılan bir araştırmaya göre, borçla mücadele eden kişilerin depresyona yakalanma olasılığı, diğerlerine göre iki kattan fazladır.
  • Endişe: Para bir güvenlik ağı olabilir; onsuz kendinizi savunmasız ve endişeli hissedebilirsiniz. Ödenmemiş faturalar veya gelir kaybıyla ilgili tüm endişeler, kalp atışlarının hızlanması, terleme, titreme ve hatta panik ataklar gibi kaygı belirtilerini tetikleyebilir.
  • İlişki zorlukları: Para genellikle çiftlerin tartıştığı en yaygın konu olarak gösterilir. Kontrol edilmediğinde, finansal stres sizi kızdırabilir ve asabi yapabilir, sekse olan ilginizi kaybetmenize neden olabilir ve en güçlü ilişkilerin bile temellerini yıpratabilir.
  • Asosyal olma: Mali kaygılar kanatlarınızı kırabilir ve arkadaşlardan uzaklaşmanıza, sosyal hayatınızın kısıtlanmasına ve kabuğunuza çekilmenize neden olabilir.
  • Sağlık sorunları: Baş ağrısı, mide-bağırsak sorunları, diyabet, yüksek tansiyon ve kalp hastalığı gibi fiziksel rahatsızlıklar yaşanabilir. Ücretsiz sağlık hizmetlerinin olmadığı ülkelerde, para endişeleri de ek masraflara maruz kalma korkusuyla bir doktora görünmeyi ertelemenize veya atlamanıza neden olabilir.

Çok fazla içki içmek, reçeteli veya yasa dışı ilaçları kötüye kullanmak, kumar oynamak veya aşırı yemek yemek gibi sağlıksız başa çıkma yöntemleri geliştirebilirsiniz. Para kaygıları, kendine zarar verme veya intihar düşüncelerine bile yol açabilir. Bir dizi çalışma, finansal endişeler ile depresyon, kaygı ve madde bağımlılığı gibi zihinsel sağlık sorunları arasında döngüsel bir bağlantı olduğunu göstermiştir.

Finansal sorunlar ruh sağlığınızı olumsuz etkiler. Borç stresi veya diğer finansal sorunlar, kendinizi depresif veya endişeli hissetmenize neden olur. Akıl sağlığınızdaki düşüş, parayı yönetmeyi zorlaştırır. Konsantre olmayı daha zor bulabilir veya artan bir fatura yığınının üstesinden gelecek enerjiden yoksun olabilirsiniz. Veya kaygı veya depresyon nedeniyle işten izin alarak gelirinizi kaybedebilirsiniz.

Parayı yönetmedeki bu zorluklar, daha fazla mali soruna ve kötüleşen ruh sağlığı sorunlarına vb. yol açar. Artan para sorunları ve azalan akıl sağlığının aşağı doğru sarmalına hapsolursunuz. Şu anda durumunuz ne kadar kasvetli görünse de, bir çıkış yolu var. Bu stratejiler, döngüyü kırmanıza, para sorunlarının stresini azaltmanıza ve tekrar istikrar bulmanıza yardımcı olabilir.

Finansal Stresle Nasıl Başa Çıkılır
Finansal Stresle Nasıl Başa Çıkılır
  1. İpucu: Biriyle konuşun

Para sorunlarıyla karşı karşıya kaldığınızda, çoğu zaman her şeyi bir kenara bırakıp, tek başınıza halletmeye çalışmak için güçlü bir istek duyarsınız. Hatta çoğumuz parayı başkalarıyla tartışılmaması gereken bir tabu konusu olarak görüyoruz.

  • Kazandığınız veya harcadığınız miktarı açıklama konusunda kendinizi garip hissedebilir, yaptığınız herhangi bir finansal hatadan dolayı veya ailenizin geçimini sağlayamamaktan dolayı utanabilirsiniz. Ancak işleri büyütmek, yalnızca mali stresinizi daha da kötüleştirecektir. Pek çok insanın kendi hatası olmadan mücadele ettiği mevcut ekonomide, muhtemelen başkalarının sizin sorunlarınızı çok daha iyi anladığını göreceksiniz.
  • Güvendiğiniz bir arkadaşınızla ya da sevdiğiniz biriyle yüz yüze konuşmak, kanıtlanmış bir stres atma aracı olmakla kalmaz, aynı zamanda finansal sorunlarınız hakkında açıkça konuşmak da, olayları bir perspektife koymanıza yardımcı olabilir. Para endişelerini kendinize saklamak, onları aşılmaz görünene kadar büyütür. Sorunlarınızı güvendiğiniz birine basit bir şekilde ifade etme eylemi, onların çok daha az korkutucu görünmesini sağlayabilir.
  • Konuştuğunuz kişinin sorunlarınızı çözebilmesi veya maddi yardım sunabilmesi gerekmez.
  • Yükünüzü hafifletmek için, yargılamadan veya eleştirmeden konuşmaya istekli olmaları yeterlidir.
  • Yaşadıklarınız ve deneyimlediğiniz duygular konusunda dürüst olun.
  • Endişeleriniz hakkında konuşmak, neyle karşı karşıya olduğunuzu anlamanıza yardımcı olabilir ve arkadaşınız veya sevdiğiniz biri, tek başınıza düşünmediğiniz çözümler bile bulabilir.

Profesyonel tavsiye almak

Yaşadığınız yere bağlı olarak, ister borç yönetimi olsun, ister bir bütçe oluşturmak ve buna bağlı kalmak, iş bulmak, alacaklılarla iletişim kurmak veya yardım veya mali yardım talep etmek olsun, mali sorunlarla başa çıkma konusunda ücretli ya da ücretsiz danışmanlık sunan bir dizi kuruluş vardır.

Duygusal destek için konuşabileceğiniz bir arkadaşınız veya sevdiğiniz biri olsun ya da olmasın, bir uzmandan tavsiye almak her zaman iyi bir fikirdir. Ulaşmak, bir zayıflık işareti değildir ve bir sağlayıcı, ebeveyn veya eş olarak bir şekilde başarısız olduğunuz anlamına gelmez. Bu sadece, mali durumunuzun sizde strese neden olduğunu ve ele alınması gerektiğini anlayacak kadar akıllı olduğunuz anlamına gelir.

Ailenize açılmak

Mali sorunlar tüm aileyi etkileme eğilimindedir ve sevdiklerinizin desteğini almak, işleri tersine çevirmek için çok önemli olabilir. Kendi kendine yeterli olmaktan gurur duysanız bile, ailenizle mali durumunuz ve para biriktirmenize nasıl yardımcı olabilecekleri konusunda konuşabilirsiniz.

  • Endişelerini dile getirmelerine izin verin. Sevdikleriniz, muhtemelen hem sizin hem de aile biriminizin finansal istikrarı için endişeleniyor. Endişelerini dinleyin ve karşılaştığınız mali sorunları nasıl çözeceğiniz konusunda önerilerde bulunmalarına izin verin.
  • Pahalı olmayan aile eğlencelerine zaman ayırın. Birbirinizin arkadaşlığının tadını çıkarabileceğiniz, stres atabileceğiniz ve finansal endişelerinizi unutabileceğiniz düzenli bir zaman ayırın. Parkta yürümek, oyun oynamak veya birlikte egzersiz yapmak, paraya mal olmak zorunda değildir. Ancak stresi hafifletebilir ve tüm aileyi pozitif tutabilir.
Finansal Stresle Nasıl Başa Çıkılır
Finansal Stresle Nasıl Başa Çıkılır
  1. İpucu: Mali durumunuzun envanterini çıkarın

Geçiminizi sağlamakta zorlanıyorsanız, faturaları açmadan, alacaklıların telefon görüşmelerinden kaçınarak veya banka ve kredi kartı ekstrelerini görmezden gelerek stresinizi azaltabileceğinizi düşünebilirsiniz. Ancak durumunuzun gerçekliğini inkar etmek, uzun vadede işleri daha da kötüleştirecektir. Para sorunlarınızı çözmek için bir plan tasarlamanın ilk adımı, gelirinizi, borcunuzu ve en az bir aylık harcamalarınızı detaylandırmaktır.

  • Bir dizi web sitesi ve akıllı telefon uygulaması, ileriye dönük mali durumunuzu takip etmenize yardımcı olabilir veya makbuzları toplayarak ve banka ve kredi kartı ekstrelerini inceleyerek geriye doğru çalışabilirsiniz.
  • Açıkçası, bazı para güçlüklerini çözmek, diğerlerinden daha kolaydır. Ancak mali durumunuzun envanterini çıkararak, nerede durduğunuza dair çok daha net bir fikre sahip olacaksınız. Süreç ne kadar göz korkutucu veya sancılı görünse de, mali durumunuzu ayrıntılı olarak takip etmek, durumunuz üzerinde çok ihtiyaç duyduğunuz kontrol duygusunu yeniden kazanmanıza yardımcı olabilir.
  • Her gelir kaynağını dahil edin. Herhangi bir maaşa ek olarak, ikramiyeleri, sosyal yardımları, nafakayı veya aldığınız her türlü ek geliri ekleyin.
  • TÜM harcamalarınızı takip edin. Bir yığın gecikmiş fatura ve artan borçla karşı karşıya kaldığınızda, işe giderken bir kahve almak alakasız bir masraf gibi görünebilir. Ancak görünüşte küçük harcamalar zamanla artabilir. Bu nedenle her şeyi takip edin. Paranızı tam olarak nasıl harcadığınızı anlamak, mali sorunlarınızı çözmek için bütçeleme ve bir plan tasarlamanın anahtarıdır.
  • Borçlarınızı listeleyin. Vadesi geçmiş faturaları, gecikme ücretlerini dahil edin ve vadesi gelen asgari ödemelerin yanı sıra ailenize veya arkadaşlarınıza borçlu olduğunuz parayı listeleyin.
  • Harcama modellerini ve tetikleyicileri tanımlayın. İş yerinde can sıkıntısı veya stresli bir gün geçirmeniz, alışveriş merkezine gitmenize veya internetten alışveriş yapmaya başlamanıza neden oluyor mu? Çocuklar harekete geçtiğinde, evde yemek pişirmek yerine pahalı restoranlarda veya paket servisle yemek siparişi mi veriyorsunuz ? Tetikleyicilerinizin farkına vardığınızda, bunlarla baş etmenin “perakende satış terapisine” başvurmaktan daha sağlıklı yollarını bulabilirsiniz.
  • Küçük değişiklikler yapmaya bakın. Sabah gazete almak, öğle yemeği sandviçi veya mola zamanı sigaraları gibi şeylere para harcamak, önemli bir aylık harcamaya neden olabilir. Kendinizi her küçük zevkten mahrum bırakmak mantıksız olsa da, gerekli olmayan harcamaları kısmak ve günlük harcamalarınızı azaltmanın küçük yollarını bulmak, faturaları ödemek için fazladan para kazanmanıza gerçekten yardımcı olabilir.
  • Ani harcamaları ortadan kaldırın. Hiç çevrimiçi olarak veya bir mağaza vitrininde satın almanız gereken bir şey gördünüz mü? Dürtüsel satın alma, bütçenizi mahvedebilir ve kredi kartlarınızı maksimuma çıkarabilir. Alışkanlığı kırmak için, herhangi bir yeni satın alma işlemi yapmadan önce, bir hafta bekleyeceğiniz konusunda bir kural koymayı deneyin.
Finansal Stresle Nasıl Başa Çıkılır
Finansal Stresle Nasıl Başa Çıkılır
  1. İpucu: Bir plan yapın ve ona bağlı kalın

Finansal strese, çok çeşitli farklı para sorunları neden olabileceği gibi, eşit derecede geniş bir olası çözümler yelpazesi vardır. Özel sorununuzu ele alma planı, daha sıkı bir bütçeyle yaşamak, kredi kartı borcunuzun faiz oranını düşürmek, çevrimiçi harcamalarınızı kısmak, devletten yardım almak, iflas ilan etmek veya yeni bir iş veya ek gelir kaynağı bulmak olabilir.

Mali durumunuzun envanterini çıkardıysanız, ihtiyari ve dürtüsel harcamaları ortadan kaldırdıysanız ve giderleriniz hala gelirinizi aşıyorsa, size açık olan üç seçenek vardır: gelirinizi artırın, harcamalarınızı azaltın veya her ikisini birden yapın. Bu hedeflerden herhangi birine nasıl ulaşacağınız, bir plan yapmayı ve onu takip etmeyi gerektirecektir.

  • Mali sorununuzu belirleyin. Envanter aldıktan sonra, karşı karşıya olduğunuz finansal sorunu net bir şekilde tanımlayabilmelisiniz. Çok fazla kredi kartı borcunuz olabilir, yeterli geliriniz olmayabilir veya stresli veya endişeli hissettiğinizde gereksiz satın alma işlemlerine fazla para harcıyor olabilirsiniz. Ya da belki de sorunların bir kombinasyonudur. Her biri için ayrı bir plan yapın.
  • Bir çözüm geliştirin. Ailenizle veya güvendiğiniz bir arkadaşınızla beyin fırtınası yapın veya ücretsiz bir finansal danışmanlık hizmetine danışın. Kredi kartı şirketleri ile görüşerek, daha düşük faiz oranı talep etmenin sorununuzu çözmeye yardımcı olacağına karar verebilirsiniz. Ya da belki borcunuzu yeniden yapılandırmanız, araba ödemenizi kaldırmanız, evinizin boyutunu küçültmeniz veya patronunuzla fazla mesai hakkında konuşmanız gerekiyor.
  • Planınızı eyleme geçirin. Tasarladığınız çözümleri nasıl takip edebileceğiniz konusunda net olun. Belki de bu, kredi kartlarını kesmek, yeni bir iş için ağ oluşturmak veya faturaları ödemek için Letgo ya da Dolap uygulamasında bir şeyler satmak anlamına gelebilir.
  • İlerlemenizi izleyin. Son zamanlarda hepimizin deneyimlediği gibi, mali sağlığınızı etkileyen olaylar çok hızlı gerçekleşebilir, bu nedenle planınızı düzenli olarak gözden geçirmeniz önemlidir. Örneğin, faiz oranlarındaki, aylık harcamalarınızdaki veya saatlik ücretinizdeki değişiklikler, planınızı gözden geçirmeniz gerektiği anlamına geliyor.
Finansal Stresle Nasıl Başa Çıkılır
Finansal Stresle Nasıl Başa Çıkılır
  1. İpucu: Aylık bir bütçe oluşturun

Mali sorunlarınızı hafifletmek için planınız ne olursa olsun, aylık bir bütçe belirlemek ve takip etmek, doğru yolda kalmanıza ve kontrol duygunuzu yeniden kazanmanıza yardımcı olabilir.

  • Aylık kira, kredi ve elektrik faturalarının yanı sıra bakkaliye ve yol masrafları gibi günlük harcamaları bütçenize dahil edin.
  • Araba sigortası veya emlak vergisi gibi yıllık olarak ödediğiniz kalemleri 12’ye bölün, böylece her ay kenara para koyabilirsiniz.
  • Mümkünse, hastalanırsanız tıbbi ek ödeme veya reçete ücreti veya ev veya araba tamir masrafları gibi beklenmedik masrafları hesaba katmaya çalışın.
  • Faturaların zamanında ödenmesini sağlamak ve geç ödemelerden ve faiz oranı artışlarından kaçınmak için, mümkün olan her yerde otomatik ödemeler ayarlayın.
  • Tasarruf etmenin yollarını aramaya devam edin. Çoğumuz, bütçemizde, iki yakamızı bir araya getirmeye yardımcı olmak için ortadan kaldırabileceğimiz bir şey bulabiliriz. Bütçenizi düzenli olarak gözden geçirin ve giderleri azaltmanın yollarını arayın.
  1. İpucu: Genel stresinizi yönetin

Mali sorunları çözmek, zaman içinde meyvelerini toplayan küçük adımları içerir. Mevcut ekonomik ortamda, mali zorluklarınızın bir gecede ortadan kalkması pek mümkün değildir. Ancak bu, stres seviyenizi azaltmak için hemen adımlar atamayacağınız ve uzun vadede zorluklarla daha iyi başa çıkmak için, enerji ve iç huzuru bulamayacağınız anlamına gelmez.

  • Harekete geç. Biraz düzenli egzersiz bile stresi hafifletmeye, ruh halinizi ve enerjinizi artırmaya ve özgüveninizi geliştirmeye yardımcı olabilir. 30 dakikalık bir yürüyüş ya da hafif egzersizler, sizi mutlu edecektir.
  • Bir gevşeme tekniği uygulayın. Her gün rahatlamak için zaman ayırın ve zihninizi sürekli endişelenmekten uzaklaştırın. Meditasyon, nefes egzersizleri veya diğer gevşeme teknikleri, stresi azaltmak ve hayatınıza biraz denge getirmek için mükemmel yollardır.
  • Uykudan mahrum kalmayın. Yorgun hissetmek sadece stresinizi ve olumsuz düşünce kalıplarınızı artıracaktır. Bu zor dönemde uykunuzu iyileştirmenin yollarını bulmak, hem zihninize hem de bedeninize yardımcı olacaktır.
  • Benlik saygınızı artırın. Doğru ya da yanlış, finansal sorunlar yaşamak kendinizi başarısız hissetmenize neden olabilir ve özgüveninizi etkileyebilir. Ancak, öz-değer duygunuzu geliştirmenin birçok başka ve ödüllendirici yolları vardır. Kendinizle mücadele ederken bile, gönüllü olarak başkalarına yardım etmek güveninizi artırabilir ve stresi, öfkeyi ve endişeyi azaltabilir.
  • Sağlıklı beslenme. Meyve, sebze ve omega-3 açısından zengin sağlıklı bir diyet, ruh halinizi desteklemeye ve enerjinizi ve görünümünüzü iyileştirmeye yardımcı olabilir. Ve bunun için bir servet harcamanıza gerek yok; bütçeyle iyi yemek yemenin yolları var.

Hayatınızdaki güzel şeyler için minnettarlık duyun. Parasal kaygılar ve mali belirsizlikle boğuştuğunuzda, tüm dikkatinizi olumsuzluklara odaklamak kolaydır. Gerçeği görmezden gelmek ve her şey yolundaymış gibi davranmak zorunda kalmasanız da, örneğin yakın bir ilişkiyi, gün batımının güzelliğini veya bir evcil hayvanın sevgisinin tadını çıkarmak için biraz zaman ayırabilirsiniz. Zihninizi sürekli endişelenmekten uzaklaştırabilir, ruh halinizi yükseltmeye yardımcı olabilir ve stresinizi azaltabilir.

 

] }
Yorum yapın